FLAPPING I

2018

Collage on original photo print, 53,8 cm x 40 cm

Pensati come schermi virtuali dal carattere ipnotico, al contempo logici ed assurdi, questi lavori sono realizzati dalla combinazione di stampe fotografiche originali in negativo, collage, sovrapposizioni di script ed immagini digitali: sono interfacce attraversate da messaggi e messaggeri, spazi transizionali.

Le serie Haschisch, Bokken, Smetti di abbaiare Sakura, Puny Benjamenta e le ultime produzioni Croak e Flapping e Little idle Still Life giocano di unpredictability per testimoniare come la macchina umana sappia elaborare soluzioni pertinenti in base a processi immaginativi guidati dall’intuizione: l’epistemologo e fisico Heinz Von Foerster, teorico della cibernetica di secondo ordine, definisce questa capacità auto-comportamento. Le immagini realizzate convergono verso una loro chiusura organizzativa, che simula i processi di omeostasi cognitiva a cui la mente umana tende per autoregolarsi in autosufficienza rispetto a qualsiasi materiale esterno all’organismo vivente. Configurare le immagini per produrre affetti auto-immuni. In breve, l’operatività della mente umana si differenzia da quello dello strumento logico-cibernetico, perché non assegna agli oggetti dell’esperienza un database fisso di nomi ma li ricombina secondo una serie di simboli relazionali impermanenti mediati dal ruolo delle emozioni.
La “messinscena” e la “regia” di questi lavori come la “frontalità dell’inquadratura”, si ricollega al cinema dell’espressionismo tedesco così come quello della unpredictability si rifà al modello del cinema Dada e Surrealista. Freeze-frame cinematografici “chiusi” ma predisposti all’animazione.

My works of art appear as hybrid formulas, spaces of contingency inhabited by heterogeneous figures. I have combined original photo negatives, collages, digital images and overlaid html scripts.

The series Haschisch, Bokken, Smetti di abbaiare Sakura (Stop barking Sakura), Puny Benjamenta and the latest productions Croack and Flapping, are like floating mini sequences of multiple elements and are the relationships that are established between them, these mysterious connections, to become images.

In my work, in fact, there is no intention to narrate: it is not about stories or metaphors, but about configurations, linguistic games made through figuration.

What I represent is an interface, a pre-space or virtual pre-time, a potential: it is the moment in which you can choose among millions of possible options, just like choosing from the different iconic options on a computer screen, in digital space. Is  the in-between: keyword that opens the space-time of connectivity, a field crossed by messages and messengers.

To create these environments, which are both logical and absurd and where you can always enjoy the derision, I played with the spatial topography positioning my figures / icons in repeated parodistic poses. This is like the uninterrupted exercise of the algorithmic logic, and as the act of to thinking presupposes a movement of detachment, of outsourcing that entrusts the message to other figures, these are made in collage, cut from the background.

The result is a series of virtual screens with a hypnotic character that I have got working with collage on metallic and velvety papers or directly on the photo negative image.

Profiled in weird and ironic forms, the elements of my work are glued contrasts: transmissibility figures, iconic messages subjected to a continuous activity of encoding/decoding, of re-signification of images. The result is works of art conceived as a metapicture: devices which question the very nature of becoming an image.